شابة تبحث عن شاب حنون.. فهل تجده؟

أنا بنت عندها 17 سنة، أنا عارفة كويس إن سني صغيرة، بس فعلاً أنا عايزة ومحتاجة إنساناً يحبني ويقدّرني، عشان أنا تعبانة من كل إللي حواليا. حاسة بفيضان من العواطف، وعايزاه إنساناً صادقاً، يحسسنى بحنانه. خايفة ألا أعرف أختار الإنسان ده في المستقبل، وأقع على «جدور» رقبتي. أرجوك يا خالتي عايزة تقوليلي إزاي أختار حد حنين وصادق.. يخاف عليّ من نفسه؟ شكراً.
(مومو)

النصائح والحلول من خالة حنان:

1- كده برضه يا مومو تعملي كده بنفسك؟ وكده تفتكري إن ما فيش حد من أهلك أو أصحابك حنون ويحبك؟!
2- كيف فكرتِ كده؟ وكيف يمكن أن تظني أن «الغريب سيكون أحنّ عليك من القريب»؟ لا يا حبيبتي، كده مش صحيح؛ لأن الصحيح هو أن البنات في عمرك وبسبب توتر الهرمونات عندهن يعشن حالة من التوتر العصبي.
3- عشان كده خالة حنونة تنصحك بأن تقرئي معلومات عن نمو البنات في عمرك، وهي موجودة على صفحات «سيدتي»، فهذا يخليكِ تعرفين الكثير عن نفسك ومشاعرك وأعصابك.
4- أما أنك (تعبانة من كل إللي حواليكي) فأنصحك بأن تسجلي على ورقة صغيرة ما هي الأمور إللي تعبانة منها. وأنا واثقة أنك ستكتشفين أشياء كثيرة تزعجك، مش من الناس؛ بل لأنك تكونين في مزاج سيئ (يعني منزعجة ومش عارفة ليه!).
5- أخيراً عشان تختاري حد حنين وصادق يخاف عليك من نفسه، أهمس لك بأن الطريق سهل، وهو يبدأ بسؤال: هل أنا أحنّ على أحد بالدرجة إللي أتمنى فيها أن يحنّ عليّ؟ كيف أستفيد من فيض العواطف إللي عندي؟
6- نصيحتي يا حبيبتي بأن تبدئي بالحنان والمحبة واللطف والمعاملة الطيبة، وأن تقدميها في البداية لكل إنسان تشعرين نحوه بقرب أو اطمئنان، وحتى الغرباء؛ يمكن أن تكون معاملتك اللطيفة لهم فرصة لتكتشفي فيها أنهم مثلك أو يشبهونك.
7- ابدئي بماما وبابا وعائلتك وصديقاتك، واكتشفي عند كل واحد منهم جانباً واحداً يعجبك، وتقربي منهم من هذا الجانب. كمان دراستك مسؤولية، فقرري أن تعطيها عواطف كبيرة واهتماماً؛ لتكوني ناجحة ومتفوقة، وهذا يقويك. عندها ستكتشفين يا حبيبة خالتك أن الحنان والحب مش ضروري نستناه، أو نبحث عنه؛ لأننا إذا أعطيناه؛ فلابد أن الله سيرده لنا ضعفين وأكثر.. كده واللا إيه يا مومو؟!

وللبنات اللاتي يبحثن عن رأي صادق وحلول لمشاكلهن "خالة حنان" عادت لتدعم كل الفتيات وتقدم لهن الحلول، راسلوها عبر إيميلها الخاص [email protected]