بقرار رئاسي: علاج سمير صبري على نفقة الدولة

سمير صبري - الصورة من أرشيف المحرر
سمير صبري - الصورة من أرشيف المحرر

بعد الكشف عن خضوع النجم سمير صبري لعلاج كيماوي من السرطان تسبب في متاعب خطيرة بالقلب احتجات لجراحة عاجلة، كشفت الفنانة نشوى مصطفى إن الرئيس عبدالفتاح السيسي وجه بعلاج سمير صبري على نفقة الدولة.

سمير صبري - الصورة من أرشيف المحرر

وقالت في منشور كتبته عبر حسابها على فيس بوك: شكرًا سيادة الرئيس — سيادة الرئيس ادى تعليمات للدولة ممثلة في دكتور خالد عبدالغفار القائم بأعمال وزير الصحة بأن الدولة تتكفل بعلاج الاستاذ التاريخ سمير صبرى على نفقة وطنه ودكتور خالد عبدالغفار تواصل فوراً مع استاذ سمير صبرى بعد مكالمته مع استاذ عمرو اديب — وتحيا مصر.

وكشف سمير صبري لأول مرة تفاصيل وضعه الصحي خلال مداخلة هاتفية ببرنامج "الحكاية"، مع الإعلامى عمرو أديب قائلا: ادعيلى أمُر بالأزمة اللي أنا فيها دي، سأجرى عملية دقيقة في القلب، وبقالى سنة ونص بتعالج من حاجات كيماوية والمسألة تعبت أوى".

تابع: عمرى ما تأخرت على حد، وأوقفوا جنبى وساعدوني في علاجي، في المستشفى جايبنلي دكاترة وعاوز أبقى تحت رعاية حبيبي عمرو أديب، ربنا يخليك ويقدرني أرد قد ربع من اللي انت هتعمله".

أضاف: بيزورني كل ما يخطر على بالك، وإيمي ودنيا سمير غانم مفيش يوم مش بيعدوا عليا في المستشفى، وبقية الشلة بتاعة الدفعة، حسين فهمى وميرفت أمين.. بس عاوزك تاخد بالك مني يا عمرو الله يخليك".

واستطرد الفنان سمير صبرى: "عاوزك تدعيلي في صلاة الفجر، وأشكر الرئيس السيسي رجع مصر للعالم كله".

لمشاهدة أجمل صور المشاهير زوروا «إنستغرام سيدتي»

وللاطلاع على فيديوجراف المشاهير زوروا «تيك توك سيدتي»

ويمكنكم متابعة آخر أخبار النجوم عبر «تويتر» «سيدتي فن»