انتصار تنفي اعتزال الزواج: مش قافلة الباب بس "مفيش وقت"

انتصار - الصورة من حسابها على إنستغرام
انتصار - الصورة من حسابها على إنستغرام

نفت الفنانة إنتصار، صحة اعتزالها الزواج بعد طلاقها من والد ابنتها، مؤكدة أن مشروع الزواج لا يزال مقبولاً، ولكنها لا تجد الوقت للتفكير فيه بسبب انشغالها الدائم بعملها الفني ومهام الأمومة وإدارة البيت، وقالت إن الزوج يتحول مع الوقت إلى ابن كبير، ويحتاج لمجهود كبير في رعايته، وأشارت إلى أنها تفضل حالياً لقب "ممثلة كوميدية"، رغم أنها "نكدية" في البيت.

أضافت خلال لقائها في برنامج «كلمة أخيرة» تقديم الإعلامية لميس الحديدي، المذاع على فضائية "ON": "ماعتزلتش الرجالة لكن مافيش وقت، إما أكون ست عاملة وإما في البيت خاصة أنى ست عاملة في مجال صعب وفيه تنافس، بيشفط الوقت والعمر لأنى مش مجرد موظفة بس بروح الصبح أمضى وأرجع".

وتابعت: 24 ساعة شغالة حتى وأنا في البيت على طول في وضع تنافسي طول الوقت، حتى في البيت بنتابع لصقل المهارات وغيرها.

ورداً على سؤال هل الرجل بيشفط الوقت أجابت إنتصار: "كل الوقت، ومش حكاية تجربة شخصية فقط لأن الست بتتحول بعد الزواج لأم الرجل وعاوز في البيت يبقى الابن الكبير بعد أولاده، وبالتالي الست بتتفاجأ أن بقى عندها زوج زي ابنها الكبير عاوز إللي يأكّله ويشرّبه ويسمع همومه ولازم الست تكون طول الوقت كده".

وأضافت: "أن لديها إحساس أمومة عالياً مثل أي سيدة أنجبت ولكن في ذات الوقت العمل في مجال الفن صعب؛ لأنه مع مرور الوقت سوف تكتشف المرأة أنه لا وقت لديها حتى أن تكون أماً لنفسها".

وأشارت إنتصار إلى أن أسباب طلاقها تعود لخلافات عادية، وقالت: "الوفاق من عند ربنا محدش ضامن نفسه لأن الوفاق والود زي السر بين الاثنين فجأة بعد الهدوء ممكن ينتهي الوفاق، الزواج مكتوب والطلاق برضه مكتوب بمواعيد".

وعن أهم الصفات التي لا يمكن أن تقبلها في أي رجل قالت: "البخل أولاً ثم الكذب والخيانة، والبخل في المرتبة الأولى؛ لأنه ليس بخل مال فقط، بل أيضاً مشاعر، لما اتجوز راجل بخيل هديله مشاعر إزاي؟ وأنا مش مستخسرة فيه حاجة".

ورداً على سؤال ولادك كبروا وخلاص بيشقوا طريقهم مش خايفة من الوحدة، وخاصة أن مهنة الفن ليس لها أمان، قالت إنتصار: "مش قافلة الباب، ولا فتحاه، بس لسه ماجاش الحد إللى يتواءم مع ظروفي، فالظروف تتغير مع الوقت، فكل وضع بيختلف "السنجل"، بيختلف عن ما تكون المرأة عندها أولاد، أو مشهورة، كل دي مستجدات قد يكون صعوبة في إيجاد من يقبلها".

وكشفت انتصار، نوعية الأدوار التي ترغب في تقديمها للجمهور خلال الفترة المقبلة، مشيرة إلى أنها تفضل تصنيفها كممثلة كوميدية، وأضافت: "الناس فاكرة إن الكوميدي بس بيضحك الناس وبيقول إفيهات على المسرح مثل عبدالمنعم مدبولي وسهير الباروني وسهير البابلي".

تابعت انتصار: الممثل الكوميدي يعني إنه خلص كل شيء في التمثيل وبقى عنده موهبة كمان يضحك الناس ودي صفة وتخصص مش موجود كتير في العالم.

واصلت انتصار: "الممثل الكوميدي نكدي أوي ويعجبك في النكد، وفي نفس الوقت يسخر من أحزانه ويضحك عليها.. وأنا في حياتي الشخصية عندى حتة نكد كده موجودة بس مش قدام الناس في البيت، بس لكن بمجرد خروجي من البيت هتلاقي الضحك كله".

وتابعت: "وأكتر وقت بكون نكدية فيه لما بكون مزنوقة وعندي مواعيد تصوير وغيره، بالإضافة لالتزامات البيت، فأنا هنا بلعب دور الأم والممثلة والمسرح ومديرة أعمال نفسي وبروح أدفع مصروفات المدرسة وأحضر اجتماعات أولياء الأمور في البيت وبروح السوق".

واختتمت انتصار: "نكدي بيطلع لما بلاقي المواعيد دخلت في بعضيها تصوير وشغل مع مواعيد المدرسة والمذاكرة، صحيح الولاد كبروا بس في ساعات بيبقوا مش عاوزين يصحوا للمدرسة أو يقفلوا التليفون أو مخلصين الواي فاي في البيت وغيرها أو مش عاوزين يروحوا التمرين".

لمشاهدة أجمل صور المشاهير زوروا «إنستغرام سيدتي».

وللاطلاع على فيديوجراف المشاهير زوروا «تيك توك سيدتي».

ويمكنكم متابعة آخر أخبار النجوم عبر «تويتر» «سيدتي فن».