سميحة أيوب بالفيديو: الدراما تتخلص من العنف والبلطجة وتعود لقضايا الأسرة والمجتمع

سميحة أيوب - الصورة من أرشيف المحرر
سميحة أيوب - الصورة من أرشيف المحرر

بمناسبة انعقاد الدورة الأولى لمهرجان الدراما المصرية، كشفت النجمة سميحة أيوب عن تخلص المسلسلات المصرية من ظاهرة أعمال العنف والبلطجة، والعودة مجددا إلى معالجة قضايا المجتمع والأسرة، وقالت أن صناع الدراما الآن يشعرون بضرورة تقديم "ما ينفع الناس".

سميحة أيوب - الصورة من أرشيف المحرر

وقالت سميحة أيوب، في مداخلتها الهاتفية ببرنامج حضرة المواطن، الذي يقدمه الإعلامي سيد علي: اعتقد أن ظاهرة الترويج للعنف والظواهر السلبية في طريقها للاختفاء، كان فيه مسلسلات رائعة وفيه مسلسلات وحشة خالص، خسارة الممثلين اللي مثلوا فيها، أنت عايز توصّل للناس إيه من خلال العمل، يعني الفن ده شيء تنويري، وفيه كام سنة كده اتعمل حاجات ميصحش إنها تطلع وأطفال يشوفوها، الألفاظ المستحدثة والغريبة على مصر، واللي ماسك سنجة، خلوا الأطفال يقلدوها.

وأضافت: دلوقتي أنا شايفة السنة دي إن فيه منحنى جميل جدًا بتتجه له الدراما، زي المناقشة السياسية والاجتماعية، وأنا سعدت إن فيه مهرجان للدراما وده بيشحن الناس، وبيخلي كل واحد بيعمل حاجة يعملها جيدة، علشان ممكن ياخد جائزة.

واختتمت سميحة أيوب حديثها قائلة: الممثلين عندنا جُمال جدًا والجيل الجديد طالع حلو أوي أوي سواء بنات وشُبان، فالمنافسة بتكون للأحسن وكل واحد بيبقى عايز يبان أحسن وإنه فاهم أكتر، ويدي للناس أكتر سواء كان موسيقي أو مغني أو ممثل أو مخرج، المهنة هترتقي من خلال التشجيع.

لمشاهدة أجمل صور المشاهير زوروا «إنستغرام سيدتي»

وللاطلاع على فيديوجراف المشاهير زوروا «تيك توك سيدتي»

ويمكنكم متابعة آخر أخبار النجوم عبر «تويتر» «سيدتي فن»