اكتب الكلمات الرئيسية فى البحث

تبعات زلزال حلا شيحة.. أشرف زكي يدعو لمقاطعتها فنياً ويتهمها بالتشدد والعنف ونشر الفكر الظلامي

حلا شيحة وزوجها معز مسعود.. الصورة من حساب حلا على انستقرام

أصدرت نقابة المهن التمثيلية، صباح اليوم، برئاسة الدكتور أشرف زكي، نقيب المهن التمثيلية، بياناً شديد اللهجة رَدّاً على الرسالة الأخيرة التي وَجّهتها الفنانة حلا شيحة لزميلها المطرب والفنان تامر حسني بعد نشره كليب بحبك على قناته الرسمية على «يوتيوب» من فيلمهما الأخير «مش أنا»، تدعوه فيها للتوبة والرجوع عن طريق الضلال (الفن). وقد اتهم بيان نقابة المهن التمثيلية الفنانة حلا شيحة بنشر الفكر الظلامي والتشدد في الوسط الفني.

أشرف زكي.. من صفحة روجينا الرسمية على انستقرام 3.PN 4.PNG
أشرف زكي.. من صفحة روجينا الرسمية على انستقرام

الرَفضَ التام للعودة للوراء والفكر الظلامي

وقال د. أشرف زكي نقيب المهن التمثيلية في بيانه: «يعلن مجلس إدارة نقابة المهن التمثيلية رَفضَه التام لكل محاولات العودة بنا للوراء بنشر الفكر الظلامي الذي عانى منه المجتمع المصري طوال عقود، سواء عبر الصفحات العامة بالوسائط الإلكترونية أو الصفحات الخاصة لمن يعتزلون الفن تحت غطاء التوبة، وكأنّ الموهبة التي مَنَحَها الله للمبدعين خطيئة».

تامر حسني وحلا شيحة.. الصورة من حساب تامر حسني -على صفحته الرسمية على انستقرام.jpg
تامر حسني وحلا شيحة.. الصورة من حساب تامر حسني -على صفحته الرسمية على انستقرام

لن نقف صامتين أمام محاولات تشويه الفن والإبداع

وأضاف أشرف زكي في بيانه: «ويعلن مجلس النقابة، أنّه لن يقف ساكتاً أمام محاولات تشويه الفن والإبداع، الذي يعد أحد المؤشرات الثقافية لتطور الرؤية في المجتمعات المتحضرة».
وتابع زكي: «ويؤكد الدعم الكامل للإبداع والمبدعين في جميع الفنون عامة والمهن التمثيلية خاصة. فخروج البعض من دائرة الفن وعودتهم المتكررة له إنّما تُعَبِّر عن تذبذب فكري ورؤية ربما تحكمها مصالح شخصية، وهي حالات نادرة ولا تعبر إلا عن ذاتها».

حلا شيحة وزوجها معز مسعود.. الصورة من حساب حلا على انستقرام (1).png
حلا شيحة وزوجها معز مسعود.. الصورة من حساب حلا على انستقرام 

مقاطعة أصحاب الدعوة للعودة للمربع صفر

وكشف زكي: «ويهيب مجلس نقابة المهن التمثيلية بمقاطعة هذه الصفحات التي يريد أصحابها أن يعودوا برؤيتنا الثقافية للمربع صفر في رجعية جديدة لا تستهدف سوى مصالح خاصة على حساب المصلحة العامة لهذا الوطن الذي لا ولن يبتلع طعم التشدد الذي أفضى للعنف والفوضى».

حلا شيحة تُهاجِم تامر حسني

كانت حلا شيحة، هاجمت مؤخراً الفنان تامر حسني بعد طرحه كليب «بحبك» من فيلمه الجديد «مش أنا» المعروض حالياً بدور العرض، وذلك عبر قناته على يوتيوب.
وقالت حلا، في رسالتها: «أنا اتفاجئت جداً بنزول كليب يجمع فيه مشاهد متفرقة من الفيلم وفي أيام ذي الحجة أيام مباركة، وخصوصاً بعد آخر بوست نزلته، ووضحت فيه أنا إيه».
وتابعت: «اتفاجئت أكتر خصوصاً بعد وعد تامر حسني ليا، وتأكيده إنه هيحترم رغبتي، وبعض الطلبات اللي طلبتها منه بكل احترام وود الصيف اللي فات، وأكد لي إنه هيحترم رغبتي». وأضافت حلا: «إحنا يمكن نجحنا بمقاييس الدنيا بس صدقوني بمقياس ربنا إحنا لم ولن ننجح، أنا عارفة ومتأكدة إن زملائي جواهم خير، بس للأسف فتنة الشهرة والنجاح مش بتخلينا نشوف ونقيس الأمور صح». واستكملت: «بتكلم من قلبي الكليب ده ميرضيش ربنا وأنا عيطت؛ لأني شفت نفسي في المشاهد دي، دي كانت زلة نتيجة ظروف مريت بيها، وكلنا بنغلط، ولازم نغلط، علشان إحنا بشر، بس المصيبة إننا بنغفل وبننسى». وتابعت: «أنا مش هتكسف من حد، أنا تبت من المشاهد دي، وهي لا تصح، وأنا غلطت، وبصلح، وأهم حاجة إن ربنا يرضى عني؛ لأن في الآخر ده اللي هينفعنا مش الشهرة، ولا النجاح لا هو مش نجاح أصلا؛ علشان النجاح الحقيقي حاجة تانية خالص، إحنا أغلبنا ناسينها إلا القليلين، الفن لو بيخلينا نبعد عن منهج ربنا ومنبقاش قدوة لولادنا يبقى باطل وميبقاش فن».

وَوَجّهت رسالة للفَنّان تامر حسني قائلة: «إحنا كلنا عندنا امتحان في الدنيا دي، وحابة أفكرك بالفيديو ده يا تامر اللي قلت فيه أنا مش بتمنى أموت، وأنا مطرب أنا دايما خايف من كده، كلام أكيد قلته في لحظة صدق جواك وجوانا كلنا».
واختتمت حديثها قائلة: «كلنا بنغلط بس المهم في الآخر نتدارك الغلط ونصلح.

معز مسعود يدعم حلا شيحة: تصرفي ما شئت

فيما دعمها زوجها معز مسعود عبر صفحتها الرسمية على انستقرام قائلًا: «قادر كمان أفهم انزعاجك من التركيز على المشاهد دي وتجميعها رغم الوعد الشفهي بتجنب ذلك من صناع العمل (الكلام ماكانش عن إلغاء الكليب ولكن إن التركيز مايكونش على مشاهد معينة زي دلوقتي)، خصوصًا مع نزول الكليب في توقيت له قدسية كبيرة بالنسبة لنا».
وأضاف: «ولو كنا نعرف إن الوعد مش كافي علشان يحل المشكلة دي كنا مشينا في حلول تانية.. اللي بينك وبين ربنا فيما يخص أجورك عن أعمالك السابقة مش مضطرة تقوليه لحد.. وماتشغليش بالك بأي كلام بيتقال بغير علم.. الناس مش بتاخد بالها من تفاصيل كتير أبسطها الوقت الطويل والأحداث الكبيرة اللي بتحصل في حياة اللي بيتكلموا عنهم بمنتهى الأريحية والثقة والتسرع في إصدار الأحكام.. قادر أفهم قصدك لما اتكلمتي عن (نوع معيّن) من المشاهد يعني نوع معيّن من الفن و(مش تعميم على الفن كله)».

وأضاف: «وعاوز أفكرك يا حبيبتي إن رحلتنا هي رحلة بحث عن الحق والخير والجمال.. رحلة اعتزاز بالثقافة والهوية.. نموذج قوي لرفض التطرف على الناحيتين.. الناحية المكسوفة من هويتها وبتقلّد الغرب من غير حكمة أو علم أو عزة (اللي أنا سميته «الانتحار الثقافي» في كلمتي في الحوار الوطني سنة ٢٠١١) والناحية التانية المسجونة في قوالب مميتة للفكر والفنون.. كل ناحية منهم فاكرة إنها معاها الحقيقة المطلقة وهيفضلوا يتخانقوا إلى يوم الدين.. لحد ما يظهر ناس عندهم الشجاعة والاعتزاز بثقافاتنا وهويتنا.. وبيحملوا هم أولادنا والأجيال الجاية.. وساعتها هيكون فنّنا بيعبر بجد عننا.. الشجعان زيك بس هم اللي بيمشوا الرحلة بصدق وإصرار لحد ما يوصلوا.. مهما كترت المحطات.. مهما كان الألم والحيرة واللخبطة..مهما كان الهجوم والخذلان والمزايدات..مهما كان التمن الي بيتدفع.. الشجعان زيك بس هما اللي بيراجعوا نفسهم وبيعترفوا بأخطائهم ويصلحوها.. ده غير إن المشهور رحلته بتكون تحت المجهر.. الشجعان زيك بس بيعيشوا بتلقائية واتساق مع النفس». واستكمل: «فنوننا وثقافتنا وهويتنا يقدروا يتقابلوا.. أنا بدأت أعمل ده في أعمالي الفنية وفيلمي (اشتباك) افتتح في مهرجان «كان» وفيلمي القادم رايح مهرجان «ڤينيسيا» قريب.. وهنقدر ناخد أنا وانتِ خطوات أكبر وأمثل على الطريق العظيم ده اللي هتعرف قيمته الاجيال الجاية.. وتاني بقولهالك يا حبيبتي..رحلتنا واحدة».

*بيان نقابة المهن التمثيلية على فيسبوك

*تامر حسني على انستقرام

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Tamer Hosny (@tamerhosny)

*حلا شيحة على انستقرام تهاجم تامر حسني

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Hala Shiha (@halashihanew)

*أغنية تامر حسني «بحبك» مع حلا شيحة

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Tamer Hosny (@tamerhosny)

*معز مسعود يساند زوجته حلا شيحة

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Hala Shiha (@halashihanew)