تامر حسني وزوجته بسمة بوسيل يتبرعان بالدم لدخول موسوعة "غينيس"

تامر حسني وزوجته بسمة بوسيل
تامر حسني
تامر حسني
تامر حسني
4 صور
تبرّع الفنان تامر حسني وزوجته المغربيّة بسمة بوسيل صباح اليوم الثلاثاء بالدم، في حملة التبرّع التي تأتي ضمن فعاليّات مبادرة لأكبر حملة تبرّع بالدم فى العالم، التي دشّنها المعهد القومي للدم في حي العجوزة في القاهرة.
وكان تامر حسني قد دعا إلى التبرّع بالدم منذ فترة قائلاً " لو يوم ٢٣ فبراير إتبرع بالدم ١١٠ آلاف شخص فى يوم واحد أولاً لانقاذ حياة ٣ مليون و ٣٠٠ ألف شخص بين مريض أو مصاب، ثانياً التقليل من الفجوة الموجودة بين الاحتياج الفعلي للتبرع بالدم والمتاح حالياً من متبرعين، وستسجل مصر رقماً قياسياً يدخلها موسوعة غينيس".
وتابع تامر "كلّي ثقة أنّ شبابنا هيعدوا الرقم ده وبكتير. ويا سلام لو كل الجامعات ومدارس الثانوي إتحدوا وخرجوا اليوم ده يتبرعوا، أكيد هنسجل رقم تاريخي. يلا يا شباب والله ولادنا وأهالينا محتاجين الدعم ده وكل حد فينا مُعرّض لاقدر الله إنه يحتاج دم لنفسه أو لحد من أهله لازم يلاقي".
وختم قائلاُ "والله في ناس كتير من أهالينا كل يوم بيموتوا عشان معندناش أكياس دم كفاية. بعد الحملة دي هنكون انقذنا أرواح أطفال كتير وشباب وناس كتير أوي فوق ما نتخيل. وهنكون تصدقنا بصدقات جارية طول حياتنا فأرواح إخواتنا المحتاجين. استحلفكم بالله يا شبابنا أن نتحد فاليوم ده وربنا يحفظ مصر وأولادها".