اكتب الكلمات الرئيسية فى البحث

بالصور والتفاصيل : أحمد حلمي ومنى زكي إلى نيويورك في مهمة دبلوماسية

بيان اليونيسف
أحمد ومجموعة من الأطفال
احمد حلمي ومنى زكي
أحمد وابنه سليم
أحمد ومنى
منى زكي
6 صور

كشف الفرع المصري لمنظمة اليونيسيف العالمية للعناية بالطفل، عن سرّ سفر النجم أحمد حلمي وزوجته منى زكي إلى مدينة نيويورك، مؤكداً أن الثنائي في مهمة دبلوماسية رسمية بصفتهما من سفراء النوايا الحسنة.

الحساب الرسمي لموقع يونيسف مصر على موقع انستقرام كشف طبيعة المهمة الدبلوماسية ونشر صورة للثنائي أحمد حلمي ومنى زكي من نيويورك وعلّق عليها قائلاً: أحمد حلمي ومنى زكي سفراء النوايا الحسنة ليونيسف مصر رايحين يشاركوا في إطلاق تقرير عالمي في نيويورك عن تنمية الأطفال في مرحلة الطفولة المبكرة.

أكد الحساب نفسه أن أحمد حلمي انتهى من إعداد مفاجأة خاصة بمناسبة حملة اليونيسف السنين الأولى بتفرق، ولكنه رفض الكشف عن تفاصيلها تاركاً باب التخمين مفتوحاً أمام عشاق النجم الكبير لحين عرضها قريباً.
يذكر أن حلمي دشّن حملة "السنين الأولى بتفرق" بنشر صورة تجمعه لأول مرة بابنه الثالث سليم وعلق عليها قائلاً: لما كنت طفل كان كل حاجه في حياتي. جبل كبير ضخم كله قوه ، وعلي قد قوته كانت حنيته. عمري ما انسى كف إيده الدافي وهو حاضن إيديا الصغيره. نيني عينه اللي بيضحك لما بيبص في وشي. كنت بحس بالأمان لأنه مركّز معايا وواخد باله مني. لا شغل شاغله عني ولا اهتمام كان ناقصني. حفظني طريق مدرستي زي ماحفظني أمشي في أول خطوتي من الكنبه للترابيزه وهو بيشجعني ومحاوطني بدرعاته.

تابع قائلاً: إنه أبي. إنه أبويا. إنه والدي. إنه بابا ، اللي زرعه أبويا من اهتمام وتواصل فرق معايا كتير . أو بمعنى أدق خلاني أب أعرف أتعامل مع أطفالي . شكراً يا أبي شكر دائم ومستمر مدى الحياه. شكر أتمنى أني استحقه وأسمعه من إبني وبنتي لما يكبروا فأشكرك شكر تاني .

أضاف:شكراً لكل أب بمناسبة عيد الأب .. وطبعاً طبعاً طبعاً شكراً لكل ست لأنها هي اللي ولدت وربت كل طفله بقت أم وكل طفل بقى أب .. يونيسف الشهر ده بتحتفل بكل أب في مصر وفي العالم كله. نزّل صورتك مع ولادك أو صورتك مع والدك مع موقف فاكره أثّر في تربية ولادك أو في تربيتك وانت صغير واعمل تاغ ليونيسف على @unicef.egypt بهاشتاغ #السنين_الأولى_بتفرق علشان تكونوا جزء من الحملة دي.

 

نتائج استفتاء سيدتي لـ برامج ومسلسلات رمضان 2017: هؤلاء النجوم تصدّروا

لمشاهدة أجمل صور المشاهير زوروا أنستغرام سيدتي