حذف أغنية محمد منير وأكرم حسني بعد الاتهام بسرقة الكلمات واللحن

محمد منير - الصورة من صفحته على الفيس بوك
محمد منير - الصورة من صفحته على الفيس بوك

في أول تفاعل رسمي مع الاتهامات الموجهة للنجم أكرم حسني باقتباس كلمات وألحان أغنيته الجديدة "للي" للنجم محمد منير، استجابت إدارة موقع اليوتيوب لشكوى رسمية قدمها الملحن محمود المنسى واتهم فيها أكرم بالسطو على لحن أغنيته "ولد الهلالية" التي قدمها منير سابقاً، وتم حذف كليب الأغنية الجديدة.

محمد منير - الصورة من صفحته على الفيس بوك

وظهرت رسالة توضيحية من يوتيوب تؤكد أن أغنية "للي" تم حذفها بناءً على طلب حقوق الملكية من محمود المنسي.

وقال المنسي عبر صفحته الرسمية على موقع الفيس بوك،: "بالنسبة لمشكلة أغنية "لليّ" للكينج محمد منير وتشابه لحنها مع لحن أغنيتي فإحنا قدمنا شكوى لإدارة اليوتيوب عشان حقوق الملكية الفكرية بعد التهميش اللي لاقيناه من القائمين على المحتوى، وإدارة اليوتيوب حذفت الأغنية من قناة الشركة المنتجة.

وأضاف محمود المنسي قائلاً: "الأغنية لسه موجودة بالنسخة الصوتية على قناة الفنان محمد منير وده لأننا مقدمناش شكوى عليها أدباً و احتراماً وحباً للكينج اللي اتعودنا أنه صوت الحرية والحق والحب، وعشنا معاه شبابيك، وشجر الليمون، وحواديت، وتاريخ فني أكبر من أنه يتكتب في سطور.

وتابع المنسي: "أن الأغنية تتقفل بالنسبالي ده مش انتصار، ده مش أكتر من توثيق للحدث وجزء من تقدير المفروض يرجع لصحابه".

وواصل محمود المنسي: "الحدوتة مش حدوتي بس، دي حدوتة مبدعين وناس كتير بتحلم و بتتعب عشان ياخدوا فرصة يوّصلوا صوتهم للعالم وإنهم يغيروا مجتمعاتهم للأحسن لأن هى دي رسالة الفن".

وأوضح: "اللى اختلط عليهم الأمر في موضوع جُمل التراث، التراث هو ملكية للجميع، إننا نستخدمه في فترات فتور فني، دي حاجة بتدي أمل في نفوس الناس، لكن لمّا فنان يستخدم التراث ويضيف عليه بصمته و يطلع مُنتج جديد، فالمنتج الجديد ده ملكيته الفكرية بترجع لصاحب البصمة نفسه، وده حصل مع فنانين كتير، زي الفنان بليغ حمدي في أغنية "على حسب وداد" للعندليب، وكمان الفنان عزيز الشافعي في أغنية "خطوة يا صاحب الخطوة"، ومحدش يقدر ينكر حقوق ملكيتهم ليها".

واختتم: "التقدير إن محدش ياخد حق من غير ما يرجع لصاحب الحق، ويفرض عليك واقع، انت مش قابله، واحنا اتعلمنا من منير (كل المفروض مرفوض أثبت للعالم إنك موجود).

وسبق أن دافع أكرم حسني عن نفسه بمواجهة اتهامه بالسرقة عبر منشور مطول على صفحته الرسمية بموقع الفيس بوك قال فيه: "قريت من شوية بوست بيتهمني بسرقة كلمات أغنية " للي " من شاعر من جنوب مصر الحبيب، و بعدها أكتر من صحفي كلمني بيطلب مني رداً على الاتهام ده.. فخلوني أوضح كذا نقطة: أولاً كل الحب و الاحترام و التقدير لكل موهبة فنية بتقدم فن يحترم الجمهور و جنوب مصر خرجلنا شعراء و أدباء كتير على رأسهم الخال الأبنودي رحمة الله عليه".

أضاف: أؤمن بحقوق الملكية الفكرية، كما أؤمن بأن السرقة الفنية تصنع نجاح مؤقت، وتشابه جملة من الأغنيه التي تتكون من ١٢ بيت مع جملة للشاعر لا يعني السرقة وإنما توارد الأفكار أمر طبيعي".

وواصل: "لما كتبت الأغنية كانت مكونة من ٢٠ بيت اختار منهم الكينج ١٢ بيت و تم تسجيلهم فمعتقدتش اللي كتب ٢٠ بيت هتقف معاه في جملة عشان يسرقها، وأنا بكتب أغاني بقالي أكتر من ٨ سنين من خلال برامج و مسلسلات و أعمال فنية قدمتها، وكنت على سبيل المثال في أغاني برنامج أبو حفيظة قبل ما بستخدم لحن أي أغنية في البرنامج برجع لجمعية المؤلفين و الملحنين وأسدد الرسوم حفظاً لأصحاب حقوق الملكية الفكرية.. ف اللي يعمل كده بيتهيألي صعب يحط نفسه في موقف زي ده".

وتابع قائلاً:" أنا مهنتي الأساسية ممثل، وبحب صناعة الأغاني من باب الهواية، فأنا مش محتاج أسرق عشان أعمل رصيد لنفسي كشاعر.. أنا بعمل ده بحب".

واختتم قائلاً:" وأخيراً.. أنا كتبت البوست ده مش دفاعاً عن نفسي، ولكن لاحترامي للجمهور المحترم اللي بيثق فيا فحبيت أوضح له أشكركم و آسف على الإطالة.

لمشاهدة أجمل صور المشاهير زوروا «إنستغرام سيدتي».

وللاطلاع على فيديوجراف المشاهير زوروا «تيك توك سيدتي».

ويمكنكم متابعة آخر أخبار النجوم عبر «تويتر» «سيدتي فن».