اكتب الكلمات الرئيسية فى البحث

رامي جمال يرفض الغناء في افراح جمهوره مقابل "كومنتات"

رامي جمال لا يقدر على تحمل نفقات فرقته الموسيقية
رامي جمال يتمنى إسعاد غير القادرين ولكن التزاماته تمنعه
رامي جمال عانى مؤخرا من أزمة مرضه بالبهاق
جمهور رامي جمال ساعده على بيور أزمة البهاق
رامي جمال يؤكد أنه لا يزال في بداية مشواره الفني
رامي جمال قد يشارك في فرح أو اثنين على الأكثر
6 صور

اعتذر المطرب رامي جمال من جمهوره الذي خاض التحدي المعروف "تغني في فرحي مقابل كام كومنت"، مؤكدا أنه لا يستطيع الغناء في حفلات الزفاف مجانا لأنه لا يتحمل نفقات فرقته الموسيقية، وكان يتمنى المساهمة في إسعاد غير المقتدرين، لكن لديه التزامات وتعاقدات تحول دون ذلك.

رامي جمال
رامي جمال يرد على دعوات الغناء مقابل كومنتات

رامي تلقى عدة تحديات من جمهوره تطالبه بالغناء في حفل زفاف بدون مقابل مادي، ولكن بجمع عدد من التعليقات عبر منصات السوشيال ميديا، وقرر الرد على الجميع بتغريدة اعتذار منهم قال فيها: موضوع كام كومنت وتغني في فرحي والله أنا أتمنى أغني في أفراحكم كلها وغير المقتدرين تحديدا، مجرد إسعاد شخص ده يسوى عندي الدنيا.

 

تابع: بس للأسف اللي بيبعتوا آلاف وأنا لسه في بدايتي ممكن أعملها مره مرتين واتحمل تكاليف الفرقة، لكن مَش هعرف أعملها كتير علشان أنا ماضي مع شركة وفِي إلتزامات.

 

يذكر أن رامي جمال كاد أن يعتزل الفن نهائيا بسبب تعرضه للتنمر داخل الوسط الفني والاستبعاد من احياء الحفلات بمجرد ظهور علامات مرض البهاق على جسده، ونشر رسالة حزينة عبر كل منصاته على مواقع التواصل الاجتماعي أكد فيها إنه لم يعد قادرا على إخفاء المرض وبنفس الوقت لا يتحمل تجنب بعض الناس له بمجرد رؤية بقع البهاق ظنا أن المرض معدي، وأشار إلى أنه أمام خيارين إما استكمال مسيرته الفنية على أن يتقبله الناس بهذا الوضع أو الاعتزال نهائيا.

 

وأكد رامي، إنه أصيب بالمرض منذ فترة لكنه لم يكن ملحوظًا من ثم بدأ في الانتشار بجسده بطريقة سريعة مما جعل البعض ينفر منه ويرفض حتى مد اليد للسلام عليه وقال: الحمد لله الذي أحبني فابتلاني وقدرني على الصبر.. من فترة ظهرت بقع بيضا في جسمي وبالكشف عرفت إنه مرض البهاق، وجربت أنواع علاج كتير ودكاترة كتير ومفيش فايدة.

 

وأضاف: رضيت وسلمت أمري لله عشان عرفت إن الزعل بيزوده وكفاية شغلانتي وصعوبتها والقلق الدائم من المستقبل، وفعلا بقى بيزيد لدرجة لفتت نظر ناس كتير، اللي بقى يقوللي هتتعامل إزاي وأنت فنان واللي يخاف يسلم عليا واللي يسألني هو ده معدي.

 

فشلت كل محاولات رامي جمال لإخفاء مرض البهاق

 

وتابع: أنا بقالي سنة فعلا لو عندي حفلة أو تصوير بتعب على ما أشوف طريقة أخفيه بيها، لدرجة خلت ناس تقولي شوف بيزنس تاني اعمله عشان الناس مش هتقبلك كدة، وفكرت في كلامهم بصراحة.

 

واستكمل: لقيت إن عندي حلين يا فعلا شكرا لحد كدة على الشغلانة دي رغم حبي ليها وعدم معرفتي بغيرها، يا إما مش هداريه تاني وتقبلوني بيه وترحموا كل اللي ربنا ابتلاهم بيه من نظرة إن شكله غريب، والحمد لله على نعمة الأهل لأنهم الوحيدون اللي بيقبلوا الواحد زي ما هو.

 

واستقبل نجوم الفن رسالة رامي جمال بتعاطف كبير دفعه للتراجع عن قرار الاعتزال، وأكد استمرار مشواره كمغني وملحن وقال أن الابتلاء إلى هدية بسبب هذه المحبة.

 

وكتب "رامي" عبر حسابه الشخصي على موقع الفيس بوك: الحمد لله أولا وأخيرًا.. أنا عاوز أقول كلام كتير عن اللي شوفته منكم.. كلمة شكرًا قليلة على مشاعركم وعلى رقي كلامكم وعلى الوقت اللي ضيعتوه علشان تحسنوا الصورة المظلمة اللي كانت في عيني.

 

 تابع قائلا: أنا بقيت شايف الابتلاء دة هدية من ربنا علشان أشوف الحب دة.. والله دموعي مبتقفش وأنا بشوف كلامكم.. أوعو تبخلوا على أي حد بدعم نفسي زي اللي دعمتوني بيه.

 

رامي جمال: الكلام الحلو قولوه على طول

 

وأضاف: إحساس الحب بينور الدنيا بيرجع الروح والأمل اللي أنتم عملتوه ميتقدرش.. ثانيًا عاوز أشكر زملائي الفنانين على كل كلمة حلوة وكل دعم شفته، هي دي الروح اللي نفسي تفضل موجودة مش بس بعد المرض ولا الوفاة.. الكلام الحلو قولوه على طول.. ليا ولغيري بيفرق جدًا.. الحب بيغير الضلمة لنور.

 

وواصل قائلا: ثالثًا لكل القنوات اللي بتحاول تتواصل معايا من إمبارح علشان تطمن عليا بشكركم جدًا بس أنا كتبت البوست ده علشان أنهي حمل على قلبي مش علشان أبقى تريند.. بشكركم طبعا بس أتمنى لما تقرروا تستضيفوني يبقى على عمل فني مش مرض.. مقدر شغلكم طبعًا بس أنا مش قابل فكرة مريض.. أنا الحمد لله اتأكدت بكلام الناس أني مش خايف ومش هترفض.. فبلاش أي حاجة تتفهم غلط شكرًا على اهتمامكم ومقدره، وبشوفكم في لقاءات فنية بعد نزول ألبومي ده أفضل نفسيًا كتير ليا.

 

رامي جمال: خلصتوني من سجن كنت عايش بيه

 

وقال: مفيش مانع ساعتها نتكلم عن أني إزاي اتعايشت بيه وهتعايش بيه لو ليا عمر الحمد لله علي الابتلاء.. الحمد لله علي حبكم ودعمكم ده دين هعيش بيه خلصتوني من سجن كنت عايش بيه كنت بصحي قبل ما أغسل وشي أعد البقع وأشوفها زادت ولا لا.. النهاردة صحيت نزلت وحبيت المحنة اللي ورتني قلوبكم وجمالها شكرًا من قلب قلبي.

لمشاهدة أجمل صور المشاهير زوروا أنستغرام سيدتي

ويمكنكم متابعة آخر أخبار النجوم عبر تويتر "سيدتي فن"