فيس بوك: "الله يرحمك يا رجولة" !

تنوعت التعليقات والمتابعات لمختلف المجموعات على موقع "فيس بوك" هذا الأسبوع، بعد تنظيم الماراثون السنوي للمشي بالكعب العالي "للرجال فقط" في كندا، وذلك بمشاركة العديد من الشباب والطلبة والموظفين من كافة فئات المجتمع، حيث انتعلوا أحذية بكعوب عالية على اختلاف الأشكال والألوان.

وفي مشهد أشبه بالكوميديا نزلوا إلى الشوارع، بكل روح رياضية، بينما قامت الفتيات بتشجيعهم والتقاط الصور التذكارية لهم!

فعلى صفحة "قصاقيص ورق"، التي تناولت الخبر تحت عنوان "قصقوصة عن هبل الشعوب"، قالت حلى الورد: " هي اللي غصبت نفسها تلبس الكعب، رغم وجود كثير احذيه مريحه لها unlike :(".

وقال Ahmed Abdelrazek : "يا فرحة امهم بيهم".

وعلق Engy Yehya Medany : "نفسي حد يحس بمعاناة المذاكرة لأولادي".

وعلقت KHetam Jundi قائلة: "بالرغم انهم يبدون هبلان الا انهم عندمايتبنون فكرة معينة الجميع يدعمها".



أما صفحة "اضحك يا ابن النكدية" علق Eslam Mohammed : "طيب و ليه اليوم العالمي ده مبقاش معانه إن البنات الهبلة هى اللى تبطل تلبس كعب، يعنى هما هبل و بيعانوا من هبلهم عشان بيحبوا الكعب، احنا مال اللى خلفونا نعانى معاهم ليه فى هبلهم ده!".

وقالAbdallha Osha : "الله يرحمك يا رجولة".

وكتبEhab Shehata ساخرا: "طيب ما يعملو يوم عالمي لمعاناة المرأة فى الحمل والوضع والرضاعة مش يبقى أحسن للإنتاج البشرى ههههه".



وفي صفحة "احنا دكاترة دمنا خفيف" على الفيس بوك تناولت الموضوع تحت عنوان "ناس طيبين أوي يا خال" في اليوم العالمي للشعور بمعاناة المرأة أثناء ارتدائها الكعب العالي في كندا !!

فكتبت Suzan Yasser قائلة: "ولما هي الستات بتعاني من الكعب العالي بتلبسه ليه اصلا ولا هما لازم يمشوا يتميلوا حتى لو هيموتوا".

أما Sally ElGharabawy قالت: "أحلى حاجة الشرابات العار إللى هما لابسينها".